Презентована Стратегія-2020 – це конвертована у текстовий формат серпнева 2014 р. презентація Д.Шимківа. За 4 місяці, що минули з його прес-конференції – реформатори не просунулись ні на крок, трохи «приправивши» Стратегію «меседжами» і формулюваннями з Коаліційної угоди.
1. Ставлячи стратегічні завдання , Стратегія не
відповідає на питання, як робити перший
крок- вийти з економічної кризи, без якого не може бути майбутнього.
Мета на «майбутнє» – до 2020 року «вийти на
європейські стандарти життя та на провідні позиції України у світі». Водночас
немає відповіді на питання – як подолати кризу, яка охопила Україну у 2014 році
і вочевидь триватиме й у 2015 році:
·
у 2014 р. промислове виробництво впало
більш ніж на 10%; інфляція сягнула рекордного у XXI столітті рівня (24,9%);
гривня ослабла удвічі; резерви Нацбанку зменшились до 10-річного мінімуму (7,5
млрд. дол.); зовнішній борг зріс майже удвічі і перейшов вже «червону межу»
(60% від ВВП), кожний шостий банк у державі – визнано неплатоспроможним; безробіття
майже досягло 10%.
· Ключове завдання, яке потребує вирішення вже сьогодні – відновлення макроекономічної та соціальної стабільності – опинилось «за рамками» Стратегії. Президент лише пропонує «передусім відновити макроекономічну стабільність[1]». У 2009 році подібний рецепт вже лунав від тодішнього президента В.Ющенка на адресу «третього померанчевого уряду» - «Юлія Володимирівна, кризу треба долати»…
2. Замість конкретних кроків та ініціатив –
Стратегія-2020 перенасичена загальними правильними словами…
· Замість конкретних завдань, які попередня влада ставила і у Програмі економічних реформ 2010-2014, і у щорічних Національних планах – Стратегія перенасичена загальними фразами-побажаннями («зосередити увагу», «зробити акцент», «надати пріоритет», «оптимізувати систему», «оновити доктринальні та концептуальні підходи», «формування ефективної моделі», «використання новітніх технологій», «системні зміни в законодавстві», «коригування завдань та функцій», «нові критерії оцінки», «підвищення прозорості та ефективності», «зміна підходів», «створення бізнес-дружньої обстановки», «синергії зусиль», «формування сталих ефективних комунікацій», «комунікації щодо успіху реформ»). Є велика ймовірність, що уся ця «порожня трісканина» буде абсолютно незрозуміла тим, хто повинен буде на практиці робити ту чи іншу реформу… Характерний приклад: не включивши у Стратегію-2020 ні слова про кроки, необхідні для покращання бізнес- та інвестклімату, автори реформи пропонують наступні 5 років «годувати» і «гіпнотизувати» інвесторів за допомогою «формування і просування бренд-меседжів про Україну: Україна - хаб для інвестицій»…
3. У Стратегії-2020 (як і в Коаліційній угоді)
декларується одне – на практиці робиться інше.
·
В Стратегії пропонується «створити
сприятливі умови для ведення господарської діяльності та прозору податкову
систему». На практиці «сприятливі умови для бізнесу і прозора податкова
система» були яскраво продемонстровані країні нічним голосуванням 29 грудня
2014 року «бюджетних та супроводжуючих законів» (замість законодавчої
стабільності – радикальна ламка податкового та митного законодавства, яке вже
за 1,5 місяці буде знов переписано), підвищенням податків (приміром, ренти – у
2014 р. тимчасово до 31 грудня, потім – на постійній основі, врешті-решт – ще й
у значно підвищеному розмірі).
·
Президент наголошує, що «Особливу увагу
потрібно приділити безпеці життя та здоров'я людини, що неможливо без
ефективної медицини, захищеності соціально вразливих верств населення,
безпечного стану довкілля і доступу до якісної питної води, безпечних харчових
продуктів та промислових товарів». «Захищеність соціально вразливих верств»
проявилась у прийнятті згаданих законів «29 грудня», коли для 42 категорій
громадян соціальні гарантії були або скасовані взагалі, або урізані, або
поставлені у залежність від примх Уряду… Цинічним виглядає дивний акцент на
такій деталі, як «доступі до якісної питної води» в умовах, коли саме Уряд
Яценюка-Порошенка скасував реалізацію Загальнодержавної цільової програми
«Питна вода України»…
· Програма енергонезалежності передбачає «залучення іноземних інвестицій в енергетичний сектор України»… Разом з тим, постійне намагання вирішити бюджетні проблеми за рахунок компаній, що на думку Яценюка, «жирують в енергетиці», регулярно підвищуючи їм ренту та вставляючи «палки в колеса», вже призвели до того, що такі знакові компанії, як Chevron чи JKX вже вирішили піти з українського ринку і навряд чи повернуться на нього у найближчі роки (при цьому пославши відповідний «сигнал» тим, хто ще вагався – входити в Україну чи ні)..
3. Глибока помилка – розпорошення зусиль на
величезну кількість реформ.
·
Існують величезні ризики того, що на
«все і одразу» не вистачить ні сил, ні ресурсів, а в результаті більшість
реформ буде або провалено, або так і залишаться красивими назвами «в один
рядок» у Стратегії-2020…
·
У найближчі 5 років у децентралізованій,
воюючій, бідній, залежній від зовнішнього фінансування країні має бути
здійснено 62 реформи . Навіть по 12 у середньому реформ на рік – при тому, що
за 9 місяців не було зроблено жодної – виглядає надто фантастично.
·
Розуміння «напряму руху» (обсягом в 2-3
абзаци тексту) є лише щодо 10 реформ, по решті – поки що можна зробити
висновок, що автори реформ планують «зорієнтуватись вже на марші»…
4. Частина з поставлених завдань або індикаторів –
нереалістичні, або сформовані непрофесійно.
·
Приміром, у Програмі енергонезалежності
першим пунктом на шляху досягнення мети «зниження енергоємності валового
внутрішнього продукту (на 20 відсотків до кінця 2020 року)» є «забезпечення
(впровадження) 100 відсотків обов'язкового комерційного обліку споживання
енергоресурсів». Ця «блакитна мрія» кочує з програми в програму починаючи з
1995 року, і за ці два десятиріччя вона не реалізована й наполовину (за куди
більш сприятливих економічних умов)…
·
За завданням Президента «чисті
надходження прямих іноземних інвестицій за період 2015 -2020 років за даними
Світового банку складуть понад 40 млрд. доларів США». З одного боку це ( у
середньому6,6 млрд. дол. на рік) занижена оцінка (приміром, у 2007 та 2005 рр.
в Україну надійшло 8,3 та 8,0 млрд. дол.. відповідно). З іншого боку – тільки
за 9 місяців 2014 року з України виведено 9,6 млрд. дол. іноземних інвестицій,
а непродумані кроки щодо скасування договорів про уникнення подвійного
оподаткування (на першому етапі – з Кіпром, а далі – «по списку») можуть тільки
прискорити цей процес…
·
До 2020 р. має бути забезпечено
«максимальне відношення загального обсягу державного боргу та
гарантованого державою боргу до ВВП на рівні не вище 60%». Ця планка
вже з «великим запасом» перейдена і має становити за підсумками 2014 р. 75-80%
ВВП, а на кінець наступного року – 90-95%. Щоб «збити» борг до рівня 60%
українська економіка має або рости «китайськими темпами», або припинити
позичати (однак весь сенс роботи Уряду останнім роком полягав у задоволенні
вимог МВФ для отримання чергового траншу кредитування, який, за оцінкою
А.Яценюка, був потрібен «ще вчора»)
· Частина з інших запропонованих індикаторів:
o недосяжні:
·
«середня тривалість життя людини за
розрахунками Світового банку підвищиться на 3 роки» (загальносвітові темпи
збільшення тривалості життя – на 3 роки за 11 років; тривалість життя в Україні
за 23 роки зросла усього на 2%);
· «валовий внутрішній продукт (за паритетом купівельної спроможності) у розрахунку на одну особу, який розраховує Світовий банк, підвищиться до 16 000 доларів США» (за останнє десятиліття у світі не було жодного прецеденту подвоєння ВВП за паритетом купівельної спроможності за 5 років; Україні для досягнення «мети» необхідне буде як мінімум щорічне 10% зростання економіки, ревальвація національної валюти до 10-12 грн. за долар США при річній інфляції не вище 5%;
o непрофесійні:
·
«Україна візьме участь у міжнародному
дослідженні якості освіти PISA та увійде до 50 кращих держав - учасниць такого
дослідження». Україна двічі брала участь в аналогічному дослідженні (TIMSS) і
підвищила своє місце у математиці з 25 місця у 2007 р. до 19 місця у 2011 р.
(відразу за Швецією), у природничих науках за цей же період – з 19 до 17-18 місця
(розділили з Італією). Наврядчи стане великим здобутком – у наступні 5 років
увійти до 50-ти провідних країн у рейтингу, де усього бере участь 65 держав…
[1] Тут і далі курсиви у лапках – цитати зі
«Стратегії-2020»